Praktijkvoering

Back to business 

Nu er licht is aan het einde van de tunnel, is het tijd om naast de spoeddienst van je praktijk ook de preventieve zorgen te hervatten. Alles met respect voor hygiëne, met het oog op een goede gezondheid voor je cliënteel, je personeel, jezelf en uiteraard de huisdieren.

We hebben voor jullie enkele aanbevelingen gemaakt zodat je zelf je eigen praktijkvoering hieraan kan toetsen. Uiteraard is elke praktijk anders waardoor de uitvoering van dergelijke richtlijnen bij elk van ons net iets anders kunnen uitdraaien. Elk van ons heeft tijdens zijn opleiding voldoende kennis van zaken verworven om hygiënisch om te gaan met het coronavirus. 

Werk op afspraak

Door op afspraak te werken kan je voldoende tijd voorzien per klant en kan je de nodige buffer tussen afspraken creëren  die noodzakelijk is om hygiënische maatregelen te treffen. Online agenda's met goede instructies voor je klanten zorgen ervoor dat ook zij weten op welke manier je afspraken verlopen.

Bescherm je klanten

Heb je een ruime wachtzaal? Zorg er dan voor dat klanten steeds 1,5 meter uit elkaar kunnen wachten. Klanten dragen bij voorkeur voor het binnenkomen op de praktijk reeds een mondmasker. Ook hun handen dienen ze te ontsmetten met alcoholgel bij binnenkomst van de praktijk. Hou ook een goede verluchting van de ruimte in de gaten.

Bescherm je medewerkers en jezelf

Draag altijd een mondmasker en voorzie hetzelfde voor je medewerkers. Onderzoek je een dier vanuit een gezin waar een Covid-19 patiënt verblijft of onderzoek je een hond, kat, fret of hamster met klinische symptomen (koorts, ademhalingsklachetn, neusvloei) die gelinkt kunnen worden aan Covid-19 neem je best extra beschermingsmaatregelen zoals het FAVV ons voorschrijft. Een wegwerpschort, wegwerphandschoenen en een veiligheidsbril zijn aangewezen bovenop het mondmasker. Weet dat katten, fretten en hamsters mogelijk ook het virus kunnen uitscheiden, waar honden een minder risico zijn. Alle aanbevelingen van het FAVV en welke procedure je moet volgen voor een diagnosestelling kan je terugvinden op hun website.

Desinfectie na elke raadpleging

Om passieve overdracht van virus te beperken desinfecteer je best je onderzoeksmateriaal (stethoscoop, otoscoop, ...). Ook het gebruik van een plexischerm en de desinfectie van grote oppervlakten (tafel, onderzoekstafel, stoelen) wordt aanbevolen. Adviseer je klanten om via Bancontact of Payconiq te betalen en zorg ook dat dit toestel regelmatig ontsmet wordt (ook het gebruik van wattenstaafjes kan helpen om het toestel niet te besmetten).

Huisbezoeken

Tracht huisbezoeken te beperken. In je eigen praktijk heb jij zelf controle over de hygiënemaatregelen. Ga je toch op huisbezoek, spreek dan duidelijk op voorhand met je klant de te volgen procedure af. Vermijdt dat het hele gezin aanwezig is tijdens de consultatie en zorg voor de juiste bescherming.

Poetsen

Nog meer als anders, is er een noodzaak van grondig te poetsen. Zorg voor voldoende tijd in je agenda en denk aan zaken zoals lichtschakelaars en deurklinken.

Last, but not least: communicatie

Communiceer je maatregelen op voorhand met je klanten. Maak gebruik van website, social media en nieuwsbrieven maar vergeet ook de communicatie op de praktijk zelf niet. Afficheer de te volgen richtlijnen zodat je klanten weten welke maatregelen jij neemt. Het zijn stresserende tijden voor iedereen en elk bedrijf, winkel en zelfstandige neemt soortgelijke maatregelen op net een andere manier. 
Accepteer dat niet elke klant even snel weg is met elke maatregel en neem de tijd om alles uit te leggen. Ook voor klanten die twijfelen of ze geen risico lopen om met hun huisdier naar de praktijk te komen is communicatie goud waard. Communiceer jouw maatregelen zodat jouw klanten weten dat je goed voorbereid bent.

Steunmaatregelen

Vermoedelijk heb je jezelf reeds uitvoerig geïnformeerd over steunmaatregelen voor zelfstandigen. Wil je alles nog eens nalezen? Dan verwijzen we je graag naar de informatiepagina bij Unizo.